Tieners, een groep vol ontwikkeling

Tieners zijn een aparte groep omdat ze natuurlijk bijna naar het VO gaan, net zijn gegaan of zelfs al over het vervolgonderwijs nadenken.

Op deze leeftijd krijgen leerlingen natuurlijk meer zelfstandigheid. Ik laat ze zelf ontdekken door middel van een opname wat er anders zou kunnen en of het klinkt zoals zij willen dat het gaat klinken. Zelf nadenken over technische problemen en vingerzetting en welk resultaat welke actie heeft. Uiteraard mogen ze eigen materiaal meenemen of mailen wat ze graag zouden willen spelen. Door verschillende stijlen aan te bieden ontwikkelen ze een eigen smaak en richting.

Tijdens de les leer je ook studievaardigheden, want hoe goed we ook bezig zijn in de les, thuis gebeurt het echte werk. Discipline en regelmaat zijn hierin echt belangrijk en ik stimuleer dan ook om een vaste tijd in te plannen waarin je zeker oefent. Daarnaast op andere tijden spelen prima natuurlijk!

Met alleen het doorspelen van een stukje krijg je natuurlijk geen geweldige resultaten. Vraag jezelf eens kritisch “vind ik het echt mooi zoals ik het nu speel, speel ik vloeiende lijnen, hoe is het met de dynamiek, kan ik me er een verhaallijn of beeld bij voorstellen, kortom heb ik wat te vertellen?”.

Om effectief te kunnen oefenen en een vast moment in te roosteren hebben we het ook over het stellen en bereiken van realisitische doelen, karakter, toewijding en persoonlijke verbetering. Bovendien, moedig ik tieners , indien wenselijk, graag aan om het maximale uit hun schoolwerk te halen. Tussendoor hebben we het hier ook wel eens over en behandelen we studietechnieken en hoe muziek hier evt. bij zou kunnen helpen.

‘Een heerlijke groep omdat je ze zo ziet opgroeien van brugpieper tot zelfbewuste puber.’

Daar elke tiener anders is, een andere leerstijl heeft, liggen ook de accenten anders, maar iedereen krijgt wel het klassieke programma aangeboden zoals de theorie, de toonladders en akkoorden, etudes, stukken van verschillend karakter en verschillende tijden en stijlen omdat we er naar toe werken om deel te nemen aan de EPTA examens die lopen van A1 tot E.  Haal je niveau E, dan ben je klaar voor het toelatingsexamen voor het conservatorium.

Natuurlijk wordt er wel gebruik gemaakt van methodes zoals Hal Leonard, Alfred’s en Piano Adventures, maar we spelen ook uit de liederenbundel Op toonhoogte op basis van een uitgeschreven melodie en akkoordsymbolen of opwekkingsliederen. En verder van klassieke muziek en filmmuziek tot popsongs.

Zingen met plezier, genieten, genieten met muziek
Zeker voor deze groep speelt muziek een grote rol omdat zij er veel gebruik van maken in het dagelijks leven, om te ontspannen, om keihard mee te zingen of natuurlijk om zelf te spelen.