Lessen – Leerlingen met een handleiding

Leerlingen met een handleiding. Een echte uitdaging!

Het is fantastisch leerlingen met een handleiding te mogen begeleiden. Dit zie ik iedere keer weer als een echte uitdaging en ik geniet er dan ook intens van als ik deze leerlingen stappen zie maken.

Zeker voor deze groep is het belangrijk te ervaren dat ook zij kwaliteiten bezitten om muziek te kunnen maken, er intens van te genieten, grenzen te verleggen en de eigenwaarde en zelfvertrouwen te verhogen.

Soms werken we met een methode, maar het kan ook zijn dat we zoeken naar andere wegen. In eerste instantie op zoek naar een punt van waaruit geleerd kan worden en dan een realistisch doel bepalen (favoriet stuk) zodat er een richting ontstaat. Maar ook improviseren, verschillende muziekstijlen, het leren uiten van je gevoelens door de muziek. Het maakt niet uit op welke manier, het belangrijkste is dat de leerling groeit.

Reactie van een enthousiaste ouder – Cobi

“Mijn kind wilde ik graag in contact brengen met de schoonheid en troost van muziek, om daarmee een tegenwicht te bieden aan te veel TV kijken en computeren. Door zijn ontwikkelingsstoornis, heeft hij geen ideale fijne motoriek, en is hij in sociaal onhandig. Met enige schroom heb ik hem dus aangemeld. Ik wist immers, hij is geen aanstormend talent voor een carrière als concert pianist. In de loop van de tijd heb ik ondervonden: de uitdaging voor Karin ligt op een ander vlak. Met heel veel geduld, langzaam maar zeker, een band opbouwen met haar leerling, vertrouwen laten groeien, gepaard aan haar niet aflatende liefde en enthousiasme voor de muziek. Ondanks zijn lage zelfgevoel en faalangst, blijft ze geloven in mijn zoon en durft door te zetten.

Dankbaarheid

Toen mijn zoon voor ’t eerst “Alle menschen werden bruder” thuis speelde, ging er een golf van ontroering en dankbaarheid door mij heen, en verwondering, nl. dat Karin dit met mijn zoon heeft bereikt. De kracht van Karin ligt in haar geduld, zachtheid en integerheid, samen met haar oprechte belangstelling voor de persoon achter de leerling. Speciaal voor kinderen die wat anders zijn dan de gemiddelde volgens de Gauss curve. Zij is niet alleen gericht op prestatie, doch veel meer op welbevinden van het kind, waardoor het beste in een leerling naar boven wordt gehaald.”

Uit de grond van m’n hart!