Lessen- Kleuters

Ooit een kleuter langere tijd stil zien zitten?

Dat gaan wij dus zeker niet doen. De kleuterles is een zeer dynamische les, waar heel veel gebeurt.

Er is een afwisseling tussen luisteren, zingen, naspelen, lopen en bewegen op de maat. Als sleutel woorden gebruiken we FUN, maar zeker ook concentratie en samenwerking.

Ook zijn we bezig met andere zaken zoals spelletjes die het logisch denken bevorderen, creatieve activiteiten die de creativiteit van het jonge kind vast houden en bevorderen.

 

Kodàly Methode

Dit alles gebeurt op basis van de Kodály methode en verschillende lesmethodes zoals Piano Adventures, Music for Little Mozart waar de kinderen aan de hand van Beethoven Beer en Mozart Muis allerlei avonturen beleven zoals mee naar de grote school, het geven van een concert en daMusic for Little Mozarts | Pianoschool and Moren op reis met de trein naar de grote stad. Deze avonturen worden gegoten in een muziekstuk en zo wordt er spelenderwijs geleerd. Ook werken we met werkbladen en maken we tekeningen die de behandelde theorie zoals het ritme, de noten en de notennamen ondersteunen.

Prep Course | Pianoschool and More

De Kodály-methode is ontstaan in Hongarije en heeft als basis het kinderlied waarnaar geluisterd wordt, erop wordt bewogen en natuurlijk gezongen. Dit liedmateriaal wordt pas op de piano gespeeld wanneer het kind het muzikale materiaal dus al volledig beheerst.

Ritmes worden op een vereenvoudigde manier aangeboden en aangeleerd door ritmische bewegingen, zoals wandelen, lopen, marcheren en klappen. Pas wanneer je het ritme beheerst volgt de notatie. Ook de toonhoogte wordt ook aangeboden door beweging.

Drie kleine kleutertjes | Pianoschool and More‘Studies hebben aangetoond dat de Kodály methode de intonatie, ritme vaardigheden, muziek geletterdheid en de mogelijkheid om te zingen verbetert.
Buiten de muziek, is het aangetoond dat het verbeteren van perceptuele werking, concept vorming, motorische vaardigheden en prestaties op andere academische gebieden zoals lezen, taal en rekenen’