Carol Dweck deed een onderzoek hoe mensen omgaan met mislukkingen, door te observeren hoe studenten moeilijke problemen aanpakken. Hierbij kregen de studenten steeds moeilijker vraagstukken waarbij geobserveerd werd hoe ze het aan pakten, wat ze dachten en voelden.
Je kan wel hoogbegaafd zijn, de potentie hebben om te leren, om moeilijke problemen aan te pakken, maar het hangt van de mindset af hoe je hiermee om gaat.
Carol Dweck constateerde dat sommigen de motivatie lijken te verliezen wanneer het moeilijk wordt, maar anderen juist enthousiast worden bij een uitdaging.
Het blijkt dat er een vaste- en een groeimindset bestaat.
Bij een vaste mindset geloof je dat je persoonlijke eigenschappen vaststaan en bij de groeimindset geloof je dat je je kunt blijven verbeteren en ontwikkelen.
Mensen met een vaste mindset vinden het belangrijk;
– om laten zien dat ze iets goed kunnen,
– dat ze slim zijn
– willen meestal iets snel en perfect doen of kunnen.
Wanneer je dan een uitdaging aangaat dreigt de kans dat je fouten maakt en dat is vreselijk want dat laat zien dat je dom bent, zeker voor een hoogbegaafd kind. Ook willen zij geen moeite voor iets hoeven doen, want slimme mensen die hoeven dat natuurlijk niet. Een inspanning leveren, oefenen en hard werken dat is voor diegene die niet zo slim of goed zijn.
Bij een groeimindset vind je uitdagingen juist leuk, omdat je daarvan kan leren, je beter kan worden, je je kan ontwikkelen. Fouten maken dat hoort erbij en als iets tegenzit of moeite kost dan geef je niet op.
Vaste Mindset | Groeimindset | |
Succes | Teken van talent | Bewijs van toewijding, opleiding, passie en volharding |
Intelligentie/persoonlijkheid | Staat vast | Is te ontwikkelen |
Grootste angsten | Falen, dom overkomen, afgewezen worden en zich een verliezer voelen | Laat je niet weerhouden |
Reactie op kritiek | Defensief, kritiek wordt ervaren als aanval en bedreiging |
Positief, Kritiek wordt ervaren als waardevolle informatie over manier waarop je jezelf kunt verbeteren |
Inspanningen | Bewijs van gebrek aan talent | Nodig op de weg naar verbetering |
Uitdagingen | Worden vermeden, omdat ze bij falen een indicatie | Worden aangegaan, omdat het uitnodigt tot leren en (nog) beter te worden |
Tegenslag | Indicatie van gebrek aan talent | Indicatie van leerproces |
Succes van anderen | Is bedreigend | Is inspirerend |
Om te voorkomen dat jouw kind een vaste mindset ontwikkelt of om te helpen een groeimindset te ontwikkelen is de manier waarop jijĀ je waardering uitspreekt en complimenten geeft zeer belangrijk.