Kenmerken – identificeren van hoogbegaafden

 

De 6 profielen van Betts & Neihart, om aan te geven dat hoogbegaafden geen homogene groep is.

Deze 6 profielen zijn gebaseerd op de behoeften, gevoelens en het gedrag van hoogbegaafde kinderen, met de bedoeling om ze beter te identificeren. In de loop van 25 jaar is er veel empirisch onderzoek (door waarneming) gedaan en hieruit bleek dat sommige profielen inaccuraat zijn- vandaar deze revisie.

De grootste verandering worden aangegeven met in het achterhoofd de vraag wat je hiermee kan doen binnen het onderwijs of de dienst die je geeft.

Een weergave van de lezing die Maureen Neihart gaf tijdens de SLO conferentie van 11 en 12 november 2014. Maureen Neihart – Revised Profiles of the Gifted: A Research Based Approach kan je HIER lezen.

 

Natuurlijk bestaan er geen afvinklijstjes om te bepalen of je begaafd of hoogbegaafd bent. En je kan je afvragen, wat doet het ertoe?

Maar om deze kinderen zo goed mogelijk te begeleiden is het belangrijk dat je ze zo goed mogelijk begrijpt. Is het belangrijk dat zij zelf begrijpen waarom ze soms zo ongeduldig, dwars, gefrustreerd, koppig, gevoelig en ‘anders Zijn’. Begaafde en hoogbegaafde kinderen hebben bepaalde sterke punten die tot problemen kunnen leiden. HIER vind je 10 sterke punten die kunnen leiden tot problemen.