Advies & Begeleiding hoogbegaafden

 

 

Advies en begeleiding voor ouders, maar ook voor leerkrachten, docenten en begeleiders

 

 

Er zijn verschillende thema’s die aan de orde zijn. Mis je een thema waar je meer over wilt weten, laat dat dan HIER even weten.

 

Identificeren

Of je kind nu bovengemiddeld, hoog, of extreem hoogbegaafd is, alle hoogbegaafde kinderen blijken veel gemeen te hebben. Maar wat is de reden dat je een kind wil identificeren? Loopt het tegen problemen aan, gaat het niet goed op school, is het ongelukkig of zelfs agressief of wil je het identificeren zodat het naar de plusklas kan?
Eén ding is zeker, een IQ test alleen bepaald niet of je kind hoogbegaafd is.

Kenmerken zijn bijvoorbeeld; ongewone alertheid, speelt met denkbeeldige vriendjes, goed geheugen, leert snel, legt snel verbanden, ongeduldig tegenover eigen onvermogen en dat van anderen, snel angstig, onzeker en gevoel anders te zijn, stelt (te) veel onderzoekende vragen, leert basisvaardigheden sneller met minder oefening, brede belangstelling en/of diepe belangstelling in specifiek onderwerp en veel energie. Maar hoogbegaafden zijn zeker geen homogene groep, wat Betts & Neihart uitgebreid onderzocht hebben en weergegeven in de 6 profielen. 

 

Meer weten?


 

Compacten en verrijken 

Als we het hebben over leren, praten we over de weg van iets nog niet kunnen, naar het wel kunnen toe. Daartussen zitten logische stappen als kijken naar een ander, samen doen, hulp vragen, fouten maken en opnieuw beginnen. Deze stappen doen er toe, zijn erg belangrijk in het leerproces. Ieder kind heeft het recht op deze zeer essentiële stappen! Al was het maar omdat iedereen op een punt in zijn leven te maken krijgt met deze stappen en, hoe later je ze tegenkomt, hoe slechter je weet hoe je ermee om moet gaan!

Meer weten?


 

Versnellen


 

Leren leren

Kinderen met een hogere intelligentie zijn vaak niet gewend om hard te moeten werken, hun best ergens voor te doen door weinig uitdaging en de veronderstelling het wel te kunnen. Op de basisschool maken hoogbegaafde kinderen de meeste opdrachten zo af, waardoor ze zich niet leren inspannen en dus ook niet hoeven doorzetten, waardoor ze soms de motivatie verliezen om te leren. Hierdoor weten ze niet wat werken betekent. Ze vervelen zich vaak en pas op het VO, of nog later, ontdekken de meeste hoogbegaafde kinderen dat ze nooit hebben geleerd te leren en door te zetten, dat er een verband bestaat tussen inspanning en resultaat.

Meer weten


Onderpresteren

Van nature zijn kinderen, zeker hoogbegaafde kinderen, enthousiast over leren, geïnteresseerd in vele ideeën en activiteiten en nieuwsgierig over wat zich om hen heen afspeelt.

Hoe ontstaat dan onderpresteren? Waardoor veranderd de motivatie? Nog belangrijker is de vraag hoe is deze motivatie te te stimuleren zodat interesse en vaardigheden weer ontwikkeld worden? En is onderpresteren te voorkomen?

‘Siebe stond te springen van vreugde. Eindelijk was hij vier en mocht hij naar school, eindelijk echt leren. Kunnen we al, kunnen we al? Ook zijn moeder keek ernaar uit want ze raakte soms echt uitgeput door haar zoon. Hij zat vol energie en van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat was hij aan het praten, aan het doen en vragen aan het stellen’

Hoe kan zo’n nieuwsgierige enthousiaste kleuter veranderen in een ongemotiveerde tiener?
Doordat ze op school voortdurend ‘rustig aan’, ‘dat gaan we volgende week leren’, of zelfs ‘nee, dat leren we hier nog niet, dan moet je nog een jaartje wachten’? Door verveling, wat gebruikt wordt als excuus om niet mee te doen met activiteiten in de klas doordat ze niet leuk, niet relevant en niet uitdagend zijn?

Meer weten?


 

Hooggevoeligheid


 

Executieve functies

Bij de term executieve functies dachten we of denken sommige nog steeds, aan mannen en vrouwen strak in het pak, met leren koffertjes in de vergaderkamer. Nu wordt deze term gebruikt bij het bespreken van het omgaan met de vele taken tijdens school- en vrije tijd.

Executieve functies vormen, simpel gesteld, het managementsysteem van onze hersenen. Deze mentale functies helpen je om structuur aan te brengen in het uitvoeren van de vele taken die bij het dagelijks leven horen. Ze ondersteunen je bijvoorbeeld bij het nemen van beslissingen, organiseren, plannen, het monitoren van prestaties en het kiezen van het juiste moment om ergens mee te beginnen, te stoppen of een stapje bij te zetten. Executieve functies zijn dus verantwoordelijk voor het reguleren van je gedachten, emoties en gedrag.

Meer weten?


Ontwikkelingsvoorsprong

Je spreekt van een ontwikkelingsvoorsprong als een kleuter op een of meerdere ontwikkelingsgebieden duidelijk voorloopt, vergeleken met leeftijdsgenoten. Deze kinderen bevinden zich eerder in de kleuterfase.  Om deze kinderen goed te kunnen begeleiden, moet je ze zo vroeg mogelijk kunnen herkennen. Het zo vroeg mogelijk herkennen van signalen van een ontwikkelingsvoorsprong is van groot belang om onderpresteren voorkomen.

Bij de test van Goodenough kan je op een snelle en eenvoudige manier nagaan wat de mentale mogelijkheden zijn van een kind.  In de kleuterschool wordt deze 50 tot 75% betrouwbare test nogal eens gebruikt beseffende dat een kleuter of peuter in staat zich is om zich binnen 6 weken aan te passen. Aan de hand van de mate van detaillering van een getekend persoon kan beoordeelt worden welke behoefte een kind kan hebben.

Meer weten?