Voel jij je soms ook zo moedeloos?

november 6, 2020 1:15 pm | Gepubliceerd door | Reageer op dit bericht

Moedeloos kan je je soms voelen. Zo zag Agnes haar zoon worstelen op school, met de stof en met zichzelf. Hij was steeds minder gemotiveerd, speelde de clown in de klas en zijn schoolresultaten gingen steeds verder achteruit.
Van blije, vrolijke kleuter was hij gegroeid tot ontevreden, humeurige en terneergeslagen tiener.

Moedeloos

Moedeloos van dat aanpassen?

En zo zag Diana haar dochter Daphne zich helemaal aanpassen aan de interesses van haar vriendinnen waardoor ze zichzelf kwijtraakte en zich terugtrok, niet meer sprak over haar passies en steeds verder afgleed.

Het gaat niet om het presteren zelf, maar om de ontwikkeling, om je kind weer gelukkig te zien. Je weet dat je kind het beter kan als je maar eens die juiste knop weet te vinden. Die knop waardoor het wel het huiswerk maakt, de spullen in orde heeft, weer vol enthousiasme en energie erop uit gaat.  En die knop bij de leerkracht of docent zodat je kind echt gezien wordt waardoor er samenwerking ontstaat.

 

Je voelt je zo machteloos, want wat kan je daaraan doen als ouder?
Hoe krijg je weer een beter contact met je kind en krijg je grip op die dwarse buien?

Hoe maak je de leerkrachten of docenten duidelijk dat het echt niet goed gaat met je kind?

 

Wanneer je kind minder presteert, slechtere resultaten haalt dan het op grond van zijn of haar capaciteiten mogelijk is, dan wordt er gesproken van onderpresteren.

 

Het kan  zijn dat je kind vergeleken wordt met alle andere leerlingen waardoor je kind als relatieve onderpresteerder niet opvalt voor de leraren?
Zo had Dave het absoluut niet meer naar zijn zin in de klas, er werd veel herhaald, hij moest ontzettend veel sommen maken op dat stomme snappet en tot overmaat van ramp is hij uit de plusklas gezet omdat hij de discussie aanging met de plusjuf.

Gelaten en met weinig energie ging hij elke dag maar weer aan de slag. Maar aan het eind van de dag was zijn frustratie zo opgelopen dat hij thuisgekomen niet te genieten was, ontplofte om het minste of geringste en niet voor rede vatbaar was.

 

Moedeloos werd ze ervan

Daar dit niet langer vol te houden was voor zijn moeder bleef zij aandringen op school. Hier gaf de meester aan dat hem niets opgevallen was en dat Dave echt niet zulke goede resultaten had gehaald. Moedeloos werd ze ervan. Dit is toch overduidelijk.
Ja, als hij opstandig was geworden of de clown uit was gaan hangen dan was het vast wel duidelijk geweest. Alhoewel, dan ligt het etiket ADHD op de loer.
Zucht, hoe kan ze de situatie toch duidelijk maken op school zonder zich zo’n ‘zeurmoeder’ te voelen?

 

Het begeleiden tot betere prestaties of het aanpakken
van onderpresteren is een uitdaging op meerdere vlakken

 

Zal ik eens met je meekijken?

Nou GRAAG

Tags : , , , , , , , ,

Gecategoriseerd in:, , , ,

Dit bericht is geschreven door Karin



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *