Hoogbegaafde en moeite ergens voor doen

oktober 13, 2020 5:25 pm | Gepubliceerd door | Reageer op dit bericht

Pianoles om moeite te leren doen als hoogbegaafde?

Vrolijk en vol energie kwam Jonathan naar de pianoles. Zo was het eerst zeker niet.
Hij is hoogbegaafd en op school weten ze eigenlijk niet zo goed wat ze met hem aan moeten.
Allerlei extra werk wordt aangereikt, maar het gewone werk komt nauwelijks af en aan het extra werk komt hij nauwelijks  aan toe. Het lijkt wel of elke inspanning teveel is. Of hij geen moeite ergens voor wil doen.

Zo is het zeker ook de eerste keren tijdens de pianoles. Whaaaat, huiswerk, dus dan moet ik thuis ook nog aan de slag?

‘Piano kunnen spelen dat is leuk.
OK, piano LEREN spelen, moeite ervoor doen, wat minder.’

 

Tijdens de pianoles wordt niet volgens het boekje, volgens de methode gewerkt. Hier is het mogelijk, door de privéles om aan te sluiten bij dat wat hij kan en leuk vindt. In no time speren ze door de eerste boeken heen.
Ja we blijven niet bezig met dat wat hij zo kan. We gaan op zoek naar dat waar hij wat moeite voor moet doen en net een steuntje in de rug nodig heeft. De zogenaamde zone van naaste ontwikkeling    waarover ik in een andere blog schreef.

Moeite ergens voor doen

Wat een gekreun en gesteun, het valt echt niet mee, moeite ergens voor doen. Maar hier leert hij het wel om door te zetten. Uiteindelijk werpt dat ook zijn vruchten af op school. Hoogbegaafde kinderen zijn vaak niet gewend om moeite ergens voor te doen. Of ze vinden of zijn ervan overtuigd dat anderen dat vinden,  dat ze iets gelijk of snel moeten kunnen.

 

Jonathan heeft gemerkt dat het voor een hoogbegaafde flink *-* voelt wanneer hij iets niet gelijk kan, maar dat het echt een goed gevoel gaf dat hij het uiteindelijk wel kon. Wat moest hij lachen om dat vreugdedansje dat zijn pianojuf deed.

 

Passend werk waar je moeite voor moet doen

En nu, nu begint hij uiteindelijk ook aan het passende werk op school. Ja, want extra werk, daar gaat hij natuurlijk nooit aan beginnen. Maar werk wat beter bij hem past, waar hij in geïnteresseerd is, waarbij hij zelf mag aangeven wat hij ervan wil leren, wat hij wil onderzoeken en hoe hij het aan wil pakken. Ja daarmee, gaat hij wel aan de slag.

Lesaanbod voor een hoogbegaafd kind

Nu komt het natuurlijk niet alleen door het lesaanbod.

Wat zeker voor hem werkt is dat zijn moeder hem echt stimuleert om door te zetten. Dat hij samen met zijn vader op zoek gaat naar mooie stukken en boeiende onderwerpen.  Om te kijken wat hij eraan heeft, zodat hij het als zinvol ervaart.

Moeite doen is zeker voor een hoogbegaafde soms echt niet leuk

Sommige stappen die je moet zetten zijn soms echt niet zo leuk, maar moet je zetten om verder te komen. Om later dat te doen wat bij je past en waar je gelukkig van wordt. Om dat te doen waarbij je je mogelijkheden in kan zetten en waar je energie van krijgt.

Hoe gaat jouw kind om met extra werk of passend werk? Wat doet jij als ouder of als leerkracht om te zorgen dat je kind doorzet en ergens moeite voor gaat doen?

Vind je het moeilijk om je kind moeite te laten doen
en door te zetten en wil je hier beter in worden?

Ja, dat vind ik best lastig

 

Tags : , , , , , ,

Gecategoriseerd in:, , , ,

Dit bericht is geschreven door Karin



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *