Je gedachten beheersen jou toch?

februari 4, 2020 2:25 pm | Gepubliceerd door | Reageer op dit bericht

Je hoeft je gedachten niet te beheersen, je moet alleen je gedachten niet jou (jouw gedrag) laten beheersen

 

Nou lekker makkelijk gezegd

 

Negatieve gedachtenEn ik zeg ‘t zo vaak tegen mijn leerlingen en coachees;

Het lukt door het niet te willen
Het gaat niet om het resultaat maar om het proces
Hoe sneller jij (geforceerd) wil, hoe langzamer het gaat
Niet vergelijken met anderen, alleen met jezelf

Nou daar stond ik dit weekend te spelen op een tafeltennistoernooi in Abbenbroek. Weinig van mijn eigen lessen had ik nog geïmplementeerd.

 

 

 

Gedachten beheersen, het gaat niet om het winnen
maar om het plezier

Mijn mede teamgenoten hadden nog gezegd ‘het gaat om het plezier‘. OK ik wenste mijn tegenstander veel plezier in plaats van succes. Maar al na de eerste punten ging ik gespannen spelen. Wanneer een bal, die echt anders altijd goed ging, niet lukte ging ik ‘m niet meer zo plaatsen.

Beter niets dan wel doen en het risico lopen dat het mislukt toch?

 

Negatieve gedachten beheersen mijn spel

Ai, dat heeft toch heel erg met een vaste mindset te maken. Bizar dat ik daar alleen met tafeltennissen zo’n last van heb.

Bij een groeimindset vind je uitdagingen juist leuk, omdat je daarvan kan leren, je beter kan worden, je je kan ontwikkelen. Fouten maken dat hoort erbij en als iets tegenzit of moeite kost dan geef je niet op.

Vaste Mindset Groeimindset
Succes Teken van talent Bewijs van toewijding, opleiding, passie en volharding
Intelligentie/persoonlijkheid Staat vast Is te ontwikkelen
Grootste angsten Falen, dom overkomen, afgewezen worden en zich een verliezer voelen Laat je niet weerhouden
Reactie op kritiek Defensief,
kritiek wordt ervaren als aanval en bedreiging
Positief, Kritiek wordt ervaren als waardevolle informatie over manier waarop je jezelf kunt verbeteren
Inspanningen Bewijs van gebrek aan talent Nodig op de weg naar verbetering
Uitdagingen Worden vermeden, omdat ze bij falen een indicatie Worden aangegaan, omdat het uitnodigt tot leren en (nog) beter te worden
Tegenslag Indicatie van gebrek aan talent Indicatie van leerproces
Succes van anderen Is bedreigend Is inspirerend

 

 

Wanneer ik een set gewonnen had, ja dan wilde ik die game ook winnen natuurlijk. En wanneer ik dan de vijfde set met 11-13 toch verloor, ja dan had ik er toch flink de pe in.

Aan de andere kant doe ik juist mee met dit toernooi om beter te worden. Ik ben kapot wanneer ik gespeeld heb van 9.30 tot 18.00 uur dus ik span me zeker wel in.  De uitdaging ga ik zeker aan en het succes van anderen inspireert mij zeker. Dus dan moet het toch ergens anders aan liggen.

 

Gedachten die niet beheersen maar inspireren

Hoe is het toch mogelijk dat anderen keihard in het net slaan en doen alsof er niets aan de hand is? OK je merkt het soms ook niet echt wanneer zij een punt maken. In stilte wordt er verder gespeeld. Dat is bij mij wel anders.

Bij mij kan je ook duidelijk horen wanneer ik wel een punt maak door gewoon eens te smashen (BAM!) in plaats van dat saaie geschuif. Mijn frustratie is goed te horen, doordat ik meestal chips zeg en ja soms wat anders. Maar mijn succesjes kan je dus goed horen, die weet ik wel te vieren.

 

Gedachten beheersen mijn intensiteit

Mijn frustratie, mijn emotie en vreugde is soms best intens. Als kind stopte ik dat weg, maar nu mag het er gewoon zijn. Alleen tijdens het tafeltennissen zou ik graag willen dat ik meer ontspannen hiermee om kan gaan, maar hier zit zeker verbetering in.

Intens gedrag, wat afwijkt van de norm, levert vaak onbegrip op.  Deze intensiteit, deze opwinding wordt vaak geïnterpreteerd als overdreven. Het niet stil kunnen zitten als ADHD gedrag, het eeuwig doorvragen als ondermijnend voor autoriteit.

De verbeeldingskracht wordt vaak bestempeld als een gebrek aan realiteit en passie als obsessief gedrag. De sterke emoties als onvolwassen of kinderlijk en de creatieve eigenzinnigheid als tegendraads. Door deze negatieve interpretatie laten hoogbegaafden, die vaak een grote intensiteit bezitten, dit minder zien door deze eigenschappen  te onderdrukken.

Het is super jammer dat afwijkend gedrag, capaciteiten, mogelijkheden gelijk als abnormaal bestempeld wordt. Dat hier negatief mee omgegaan wordt.
Hierdoor ga je je vaak aanpassen aan de standaardnormen, aan dat wat van jou verwacht wordt.

 

Je doet jezelf tekort, wanneer je je aanpast

 

 

Mijn negatieve gedachten beheersen niet mijn gedrag.
Die zet ik om in positieve gedachten

Ach uiteindelijk was het een bijzonder gezellig toernooi waarbij ik toch echt wel een aantal mooie ballen heb geslagen, het doorhad dat ik gespannen speelde en een techniek ontwikkelde om mij tussendoor te ontspannen. Pobeer het ook eens door rustig mee te ademen met het filmpje.

Ik lette dus op mijn ademhaling terwijl ik met mijn armen bewoog. Het leek wel op een vogel die probeerde op te stijgen, maar het hielp. Misschien zag het er belachelijk uit, ook leuk voor de toeschouwers.

En je moet zeker doen wat voor jou helpt.

 

Of je gedachten jou beheersen?

Tuurlijk. Daar is heel de cognitieve gedragstherapie op gebaseerd.
Gebeurtenis- Gedachte – Gevoel- Gedrag- Gevolg -Gebeurtenis.
Maar, het positieve nieuws is….., jij kan ook (leren om) die gedachtente beheersen.

Pfoe, het was een inspannend en leerzaam weekend.

 

Heb jij last van negatieve gedachten, faalangst of perfectionisme en kan je wel een steuntje in je rug gebruiken?

 

Nou, dat steuntje kan ik zeker gebruiken.

Tags : , , , , , ,

Gecategoriseerd in:, , , ,

Dit bericht is geschreven door Karin



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *