Presteren een hele prestatie

januari 20, 2020 3:55 pm | Gepubliceerd door | Reageer op dit bericht

Presteren, een prestatie leveren is iets bijzonders doen, maar een prestatie ontstaat ook wanneer je ergens moeite voor moet doen. Van huis uit zijn we denk ik opgegroeid met de gedachte dat we prestaties moeten leveren. Mmaar een prestatie is ook het volbrengen van een gesteld doel of verplichting.

 

Gaat presteren altijd gepaard met ergens voor knokken en hard werken?

 

  • Is het niet een hele prestatie wanneer iemand zich niet laat verleiden om uren te gamen met zijn vrienden, maar lekker naar buiten gaat en een eind gaat fietsen?
  • Is toch een hele prestatie wanneer iemand die de lat heel hoog legt waardoor er nauwelijks iets afkomt het voor elkaar krijgt om minder hoge eisen te stellen aan het resultaat en zo stappen vooruit maakt?
  • Vind je het ook een hele prestatie wanneer iemand die altijd maar in de weer is, altijd maar bezig is, eens tijd voor zichzelf neemt en met een goed boek heerlijk op de bank gaat zitten?

Van kinderen wordt vaak verwacht dat ze presteren. Presteren op school, tijdens het sporten of het muziek maken. Je kan je af vragen of je kind eigenlijk wel wil presteren.

 

Presteren is niet vanzelfsprekend

Meer dan intelligent - hoogbegaafdVolgens Tessa Kieboom en Kathleen Venderickx zijn hier 3 verschillende reacties mogelijk.

De één die heeft het nodig om goed te presteren, de ander presteert alleen wanneer die het nut ervan inziet of het interessant vindt en een derde is angstig om te presteren want stel je voor dat er dan wordt een volgende prestatie verwacht wordt.

 

Drie verschillende reacties leven binnen kinderen wanneer het over presteren gaat.

Maar van welke prestatie houd je eigenlijk zelf een goed gevoel over? Want bij een goed gevoel ben je gemotiveerd en kan je motivatie groeien.

 

Kenniseconomie

Tijdens de Industriële Revolutie was efficiëntie het belangrijkst, maar nu, in de kenniseconomie, is betekenis van groter belang. Het is belangrijk dat de opdracht/opgave zinvol is en waarde heeft.
De motivatie neemt af wanneer er geen aandacht aan het resultaat wordt besteed of wanneer er weinig moeite voor gedaan hoeft te worden.

 

Presteren lukt dan niet meer

Zo kreeg Tom de opdracht om vier bladzijden rekenen te maken. De eerste maakte hij nog rustig en dacht er wat over na alhoewel ze erg makkelijk waren voor hem. Al gauw ging hij sneller werken om het tot slot af te raffelen want hij had er echt geen zin meer in.

Wat denk je, kijkt zijn meester alleen het laatste blad na.

Hij komt dan tot de conclusie dat Tom toch nog wel wat moeite heeft met deze opgaven. Om het nog wat extra te oefenen krijgt hij 2 bladen om te maken. Aaaaargh

‘Ja, dacht Tom, ’je denkt toch zeker niet dat ik die ga maken?’

Hij schoot compleet in de weerstand, zo’n zinloze opdracht.

Presteren wordt dan onderpresteren, motivatie wordt dan moetivatie

 

Van moetivatie naar motivatie

De motivatie neemt af bij zinloze opdrachten waarbij het belang niet wordt ingezien. Waarbij creatie, uitdaging, verantwoordelijkheid, identiteit en trots geen rol spelen. Het wordt moetivatie wanneer je geen moeite hoeft te doen om een opdracht voor elkaar te krijgen, die niet aansluit bij de interesse en mogelijkheden van je hoogbegaafde kind. De motivatie neemt af wanneer er alleen moeite gedaan moet worden om het vol te houden om die saaie opdracht af te maken.

Dit zien we ook terug bij het Achievement-Orientation Model van McCoach en Del Siegle waar de factoren mogelijkheden, benodigde vaardigheden, zinvolle en waardevolle opdracht, het zelfvertrouwen en de verwachting van de omgeving in wisselwerking zijn. Zij zijn in relatie met het zetten van realistische doelen en verwachtingen waarbij de juiste strategieën of vaardigheden ingezet moeten worden om succesvol de doelen te bereiken.

Presteren model

Gericht op presteren

In een prestatiegerichte klas gaat het om toetsen en cijfers en onderlinge competitie. Dit zorgt ervoor dat leerlingen vooral extrinsiek gemotiveerd zijn (moetivatie) en beter willen presteren dan anderen, terwijl leerlingen meer plezier en voldoening ervaren als ze leren om beter te worden dan ze waren. In een leergerichte aanpak staat beter worden dan je was voorop.

Een leergerichte aanpak kenmerkt zich door;

  1. Toetsen en cijfers te zien als middel om te leren en niet als doel op zich
  2. Vooruitgang en inzet te benadrukken, meer aandacht te geven.

 

Wanneer je leert of presteert omdat je plezier hebt in leren of wanneer je ziet dat het belangrijk is voor nu en voor de toekomst ben je intrinsiek gemotiveerd. Dan ervaar je het als leuk, interessant of belangrijk.

 

Ieder kind wil op zijn of haar eigen manier de wereld ontdekken en nieuwe dingen leren.
Door hoogbegaafde kinderen deze ruimte te bieden wordt de intrinsieke motivatie gestimuleerd.

 

Dit kan op vier manieren:

  1. Aansluiten bij de interesses en laten zien waarom iets belangrijk kan zijn. Hierdoor is het doel en het nut van de leerstof duidelijk.
  2. Informatieve taal in plaats van dwingende taal gebruiken zodat duidelijk is waarom een bepaalde opdracht gemaakt zou moeten worden
  3. Betekenisvolle keuzes zodat autonomie ervaren wordt. Dit kan door een deel van de instructie te volgen of een andere manier van aanpak, partner, volgorde of tijdstip. Natuurlijk is hierbij ondersteuning en zijn de geboden keuzes beperkt.
  4. Weerstand erkennen door te luisteren naar je kind waardoor hij/zij zich gehoord voelt

Wat hebben hoogbegaafde kinderen nodig?

Om ervoor te zorgen dat ook hoogbegaafde kinderen de wereld willen en kunnen ontdekken, hebben ze structuur, keuzevrijheid en vertrouwen nodig. Hierdoor weten hoogbegaafde kinderen wat er van ze verwacht wordt, voelen ze zich competent, waardoor ze er vertrouwen in hebben dat een bepaalde opdracht gaat lukken.

Of dat nu een lastige complexe opdracht is op school, rustig aan doen en de lat wat lager leggen of genieten van het muziek maken. En dat is weer belangrijk voor de motivatie om tot presteren te komen.

 

Wil jij dat jouw kind ook van moetivatie tot motivatie komt, waardoor hij weer tot leren komt?

 

Neem dan contact op of schrijf je in voor een gratis sessie

Ja, ik wil een gratis sessie

 

 

 

Tags : , , , , ,

Gecategoriseerd in:, , , ,

Dit bericht is geschreven door Karin



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *