Moeite doen en motivatie

november 21, 2019 2:42 pm | Gepubliceerd door | 3 Commentaren

Moeite doen en motivatie, het valt echt niet altijd mee. Als pianodocent kom ik het zo vaak tegen dat het begin van het stuk zoveel beter is dan het vervolg.
Een stuk wordt doorgenomen en wanneer er een lastige passage in zit, dan wordt daar heel even aan gewerkt, maar binnen no time klinken weer de noten van de eerste maten.

Hoe komt het toch dat moeite doen uit de weg wordt gegaan?

Wanneer er een passage lastig is dan weten veel leerlingen wel hoe ze dit aan moeten pakken, doordat we vaak samen een stappenplan maakten tijdens een studieles. Maar toch, wordt hier niet direct door gezet. Komt dat doordat het niet gelijk goed gaat? Komt dat doordat het niet snel genoeg goed gaat, dat er teveel tijd en aandacht in gaat zitten? Of komt het doordat er niet gekeken wordt naar het proces, dat het steeds beter gaat, maar alleen naar het eindresultaat?

Gregory Pastoll (2009) schreef dat hij echt geen 2 miljoen nodig had om te bepalen wie er risico leerlingen zijn. Dat kreeg zijn collega om onderzoek te doen hiernaar. Volgens Pastoll gaat het erom of je wil slagen of dat je wil leren. De leerlingen die slagen het belangrijkste vinden zijn volgens hem risico leerlingen. Want wil je leren, dan gaat dat je zeker lukken, maar wil je slagen dat loop je een zeker risico. Zo kan je ook gericht zijn op het proces of het product. Wanneer je een bepaald resultaat voor ogen hebt en je weet niet zeker of je dat gaat lukken dan kan het zelfs zijn dat je er maar helemaal niet aan begint. Of je begint aan iets waarvan je zeker weet dat het goed gaat, wat lekker comfortabel voelt. Hierdoor laat je eigenlijk niet zien wat je mogelijkheden zijn en kom je niet tot leren.

Zone van naaste ontwikkeling

Nu leer je juist het meest in het gebied waar je je net niet comfortabel voelt, waar je net dat steuntje in de rug, dat stappenplan of dat studiemaatje nodig hebt. Dat wordt de zone van naaste ontwikkeling (ZNO) genoemd door Lev Vygotsky (1896-1934). Juist door aan de slag te gaan met dat wat moeite kost, kom je tot leren, kom je tot ontwikkeling. En het leuke is, wanneer je bij het ene stuk een bepaalde (leer)vaardigheid geleerd hebt kan je dit toepassen in een volgend stuk. En het kan zelfs zo zijn dat je deze vaardigheid ook in het dagelijkse leven en op school kan toepassen. Dan valt er te denken aan doorzetten, fouten durven maken, beginnen bij wat je wel weet, analyseren, verbanden leggen, omgaan met emotie en frustratie, denken over je denken en handelen, planning en volgehouden aandacht. Maar om aan de slag te gaan heb je wel motivatie nodig.

 

Motivatie

Je hebt verschillende vormen van motivatie, maar de bekendste zijn toch wel intrinsieke- en extrinsieke motivatie.   

      Intrinsieke motivatie

Motivatie waarbij de activiteit op zichzelf bevredigend is, wanneer je je hobby uitoefent, wanneer je bijzonder geïnteresseerd bent in het onderwerp, wanneer het je passie is of wanneer je iemand er echt mee kan helpen. Wanneer je hier je doelen bereikt leidt dit direct tot bevrediging, sterker nog, je bent al tevreden tijdens het proces doordat je het echt zelf wilt doen.

 

      Extrinsieke motivatie;

Motivatie waarbij de activiteit gedaan wordt door de beloning, verplichting of ter voorkoming van een schuldgevoel zoals het houden aan de regels, verkrijgen van je salaris of omdat je weet dat het goed voor je is zoals bijvoorbeeld sporten en gezond eten. Wanneer je hier je doelen bereikt kan dit tot bevrediging leiden door de beloning, de waardering of de vitaliteit die het je oplevert.  

Intrinsieke motivatie is heel belangrijk en dat is soms best lastig te vinden; onderwerpen, thema’s of manier van werken die de motivatie verhogen, om je veilig en geaccepteerd te voelen en je vaardigheden in te zetten en echt moeite te doen om tot een resultaat te komen waar je een goed gevoel van krijgt.

 

 

Al deze elementen zijn terug te vinden in de ZelfDeterminatie Theorie van Deci en Ryan (2017) die bestaat uit 3 basisbehoeftes;

– Autonomie (eigen keuzes, verantwoordelijkheid),
– Relatie (veilig, acceptatie)
– Competentie (trots op het behaalde resultaat, inzet capaciteiten, plezier)

 

 

Meer weten?

Wil je meer weten over echt moeite ergens voor doen, over motivatie en wat daarvoor nodig is?

 Ja, ik wil meer weten.

 

Op zoek naar een luisterend oor?

Of ben je op zoek naar een coach die net zo snel kan luisteren als jij kunt vertellen?  Die jou neemt zoals je bent, waarbij jij helemaal jezelf mag zijn? Neem dan contact op om te kijken naar de mogelijkheden.

Ja, dat wil ik 

 

Tags : , , , , , , ,

Gecategoriseerd in:, , , ,

Dit bericht is geschreven door Karin



3 reacties


  • Precies hier lopen we tegenaan met onze jongste zoon van 10. Hij heeft in de loop der tijd een enorm talent ontwikkelt waarbij hij dus anderen (juffen!!) voor hem het werk laten doen! We komen er als ouders niet doorheen om de leerkrachten anders te laten kijken, hun opinie: hij kan het niet. Hoort niet op voltijd hb school thuis, maar is al de 3e school…En dus wordt ons kind in zijn overtuigingen bevestigd. Maar we krijgen ook ons kind niet uit de fixed mindset en zijn handelen omgebogen naar zelf leren en doen…


    • Begrijp ik het goed Anita dat anderen het werk doen omdat zij denken dat hij het niet kan? Is er een mogelijkheid dat hij met een buitenschoolse ervaring, hobby of sport wel zou kunnen leren om moeite ergens voor te doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *