Meerwaarde muziekonderwijs

oktober 14, 2019 1:26 pm | Gepubliceerd door | Reageer op dit bericht

De meerwaarde van muziekonderwijs heb ik tijdens de presentatie van mijn ECHA scriptie kort weergegeven. Dit naar aanleiding van mijn onderzoek of muziekonderwijs kan functioneren om onderpresteren van hoogbegaafde kinderen te keren of te voorkomen. Deze punten van de meerwaarde zijn ook duidelijk zichtbaar in de praktijk.

Een uitdagend stuk

Gelijk na de zomervakantie was er een piano leerling die direct wilde beginnen aan een kerststuk. Daar er meer dan genoeg tijd was om te oefenen werd er gekozen voor een wat lastiger stuk. Een stappenplan werd gemaakt zodat er elke week een volgende stap genomen kon worden. De leerling ging blij naar huis met ‘Stille nacht’.


Dat valt tegen

De week erop was ze gefrustreerd dat het nog niet lukte, dat ze het stuk nog niet kon spelen. Ze had haar vader gevraagd om te helpen. Maar nog lukt het niet om het met twee handen te spelen. MAAR dat was ook niet de bedoeling.

Leren is geen presteren

Deze leerling had een stuk gekregen waarbij ze echt kon laten zien wat ze kon, waarbij ze echt haar kwaliteiten in kon zetten. Het stuk was een echte uitdaging waarbij zij zich nog verder moest ontwikkelen er echt moeite voor moest doen om het voor elkaar te krijgen. En hier had ze dan ook alle tijd voor. Bij zo’n lastig stuk is het natuurlijk niet de bedoeling dat je het gelijk kan, maar dat je wel weet hoe je het gaat aanpakken.

Leren is een proces

Bij een uitdagend stuk, maar ook bij een uitdagende opgave is het echt niet de bedoeling dat je het gelijk al kan. Het is juist de bedoeling dat je er de tijd voor neemt. Tijd om te ontwikkelen, tijd om er beter in te worden, tijd waarin je echt doorzet om het voor elkaar te krijgen. Om in deze situatie Stille nacht te leren spelen. Maar dit kan elk ander stuk of lastige opgave zijn.

Ook de omgeving leert hiermee omgaan

In het geval van deze leerling vonden haar ouders het zo vervelend om deze frustratie te zien dat ze gingen helpen. Natuurlijk mag je helpen, maar door mee te denken met de leerling, niet door denkstappen te zetten, door het voor te doen en zo de wind uit de zeilen te nemen.
Soms verwacht de omgeving dat een stuk, een opgave gelijk te maken of te spelen is. Terwijl het juist zo belangrijk is om te leren leren, om het proces aan te gaan en hier echt de tijd voor te nemen.

Uiteindelijk krijg je het voor elkaar

Wanneer je dan, na dat geploeter, die liefdevolle begeleiding en het volgen van een stappenplan het toch voor elkaar krijgt dan geeft dat een goed gevoel. Dan groeit je zelfvertrouwen en dan zie je dat niet alles gelijk goed hoeft te gaan. Dan ontwikkel je een groeimindset en kom je tot de ontdekking dat het uiteindelijk lukt door met geduld te leren leren.

 

Herkenbaar?

  • Heb jij een kind dat fouten maken vreselijk vindt
  • Heb jij een kind dat liever niet begint aan uitdagend werk?
  • Heb jij een kind dat vreselijk gefrustreerd raakt wanneer het niet gelijk lukt?&nbsp

    Volg dan DIT  traject.

    Zodat jij

  • Begrijpt waardoor je kind zich zo gedraagt
  • Afkomt van dat machteloze gevoel dat je je kind niet kan helpen
  • Het weer gezellig krijgt thuis zonder die eeuwige strijd en discussies.


    Of heb je nog vragen?

    Stel ze dan hieronder of laat even HIER een bericht achter.

Tags : , , , , , ,

Gecategoriseerd in:, , , , , ,

Dit bericht is geschreven door Karin



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *