Mindset, Motivatie en Doorzettingsvermogen

september 7, 2014 5:16 pm | Gepubliceerd door | Reageer op dit bericht

motivatieCarol Dweck, een Amerikaanse psychologe heeft jarenlang onderzoek gedaan naar de relatie tussen motivatie en prestaties. Zij werd getroffen door het doorzettingsvermogen van sommigen en ontdekte dat dit door hun mindset kwam.

Zij ontdekte dat jouw overtuigingen, hoe jij denkt over jezelf en je kwaliteiten bepalend is voor je handelen, je gedrag en je gedachten. Dus wanneer jij ervan overtuigd bent dat je een pianostuk leert spelen wanneer je maar goed blijft oefenen dan krijg je het ook daadwerkelijk onder de knie. Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat wanneer jij denkt dat het te moeilijk voor je is, dat je niet genoeg talent hebt of er de leeftijd niet meer voor hebt. Tsja,..dan wordt het een stuk lastiger.

Ja, duh logisch toch?

Zo voor de hand liggend en toch gebeurt het je want vaak doe je dit ook niet bewust. Deze mindset krijg je mee van huis uit, maar wordt natuurlijk ook gevormd door je omgeving, door school, door je werk, vrienden en sport.

Maar zeker als je wilt leren pianospelen,                         dan wil je wel doorzettingsvermogen hebben toch?

De kwaliteiten om door te zetten ontstaan uit de manier waarop je kijkt naar de intelligentie.

Er blijken twee mogelijkheden te zijn:

– De vaste mindset, waarbij je gelooft dat intelligentie een onveranderlijke eigenschap is. Dan kan het voorkomen dat je graag slim wil overkomen en de behoefte hebt om dit voortdurend te bewijzen. Je voelt je slim wanneer je iets snel beheerst, er geen moeite voor hoeft te doen. Inspanningen, moeilijkheden, tegenslag of sterk presterende medeleerlingen of collega’s kunnen ertoe leiden dat je je intelligentie in twijfel trekt. Dan doe je liever makkelijke taken die weinig inspanning vergen, waarvan je zeker weet dat het lukt.

-De groeimindset, waarbij je gelooft dat intelligentie iets is dat je kan ontwikkelen door bij te leren. Dan ga je ervan uit dat vrijwel iedereen, met inspanning en begeleiding in staat is om zijn/haar intellectuele capaciteiten te vergroten. Dit zorgt ervoor dat je wil bijleren. Je voelt je slim wanneer je een inspanning moet leveren om iets nieuws onder de knie te krijgen, wanneer je op de grens van je mogelijkheden werkt.
Wanneer je ervan uitgaat dat vrijwel iedereen in staat is om zijn/haar capaciteiten te vergroten, dan kan je dus stellen dat je alles kan leren wat je maar wilt.

Dus iedereen kan piano leren spelen?

Ja, eigenlijk wel. Waarbij ik natuurlijk niet zeg dat het voor iedereen even makkelijk zal zijn want prestatie = talent x inzet.

Wanneer jij makkelijk iets leert dan zal het in het begin ook makkelijk gaan, maar juist doordat je makkelijk kan leren ben je niet gewend om tegen je grenzen aan te lopen, om je echt in te zetten, om door te zetten, om kritiek te krijgen. Hier moet je door heen wetende dat je brein een grote spier is die met veel training en doorzettingsvermogen tot veel in staat is.

Veel meer dan jij je misschien wel in kan denken.

Doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen is een kwaliteit die aangeleerd is en waar je steeds beter in kan worden. Een manier om meer doorzettingsvermogen te krijgen is door regelmatig doelen te stellen en alles op alles te zetten om deze doelen te halen.
Dus duidelijke doelen stellen is belangrijk bij het verbeteren van je doorzettingsvermogen. Deze doelen moeten realistisch, haalbaar zijn maar zeker ook uitdagend en stimulerend.

Nog geen idee welke doelen?

Pak dan eens een vel papier en schrijf alles op wat er in je opkomt, ook plaatjes uit een tijdschrift knippen en plakken is helemaal goed. Stel je dan eens voor welke stappen je moet nemen om dit doel te bereiken. Dit kan zijn op het gebied van gezondheid, school of werk, hobby, sport en natuurlijk muziek. Luister eens naar verschillende pianisten om te bepalen wat jij nou mooi vindt en zou willen spelen over een jaar en schrijf dat eens op.
Wanneer je je doelen hebt bepaald, liefst één hele kleine, twee grotere, drie nog iets grotere en en één groot doel dan bepaal je hoe je daar gaat komen.
Mensen met doorzettingsvermogen leven niet ‘’van dag tot dag’’, maar werken naar iets toe. En wanneer de doelen bereikt worden, dan worden er weer nieuwe doelen gesteld.

Feestje!!

Wanneer je een doel gehaald hebt ga je dit natuurlijk vieren. Dus stel van tevoren je beloning vast, want dit werkt motiverend en kan nét dat beetje extra geven om niet vroegtijdig op te geven. Je zult merken dat het een geweldig gevoel geeft wanneer doelen gehaald worden, waardoor je doorzettingsvermogen bijna onuitputtelijk is!

Werken met een beloning is zeker effectief bij het halen van je doelen en verbeteren van doorzettingsvermogen, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Hieronder een aantal handige tips om je doorzettingsvermogen te verhogen en een inspirerende video van een mestkever met een groot doorzettingsvermogen.

[youtuber error=’Not a YouTube, Vimeo or Google Video URL: https://www.youtube.com/watch?v=h6d9h_7Wad4′]

Tip 1: Geen excuses meer maken
Laat niets je ervan weerhouden om je doelen te bereiken en je doorzettingsvermogen aan te tasten. Door excuses te maken wanneer het moeilijk wordt geef je als het ware toestemming om op te geven. Door te werken met dagelijkse doelen schakel je grotendeels het maken van excuses uit.

Tip 2: Dagelijkse doelen
Ik werk zelf erg graag met een dagelijkse doelen waarmee ik iets verder kom met het behalen van mijn grote doelen. Het interessante is dat het behalen van de kleine dagelijkse doelen (zoals voldoende water drinken) uiteindelijk het verschil maakt.
Vandaar ook de tip om één klein doel te nemen en twee iets grotere doelen. Bij een klein doel kan je denken aan het doorspelen van jouw favoriete pianostuk. Nou, dat moet lukken. Veel leerlingen willen als ze gaan oefenen het liefst gelijk alles doen, maar daar heb je dan zoveel tijd voor nodig dat je er maar niet aan gaat beginnen.
Neem daarom een klein doel en zorg dat je deze elke dag haalt. Om een grote steen in beweging te krijgen kost heel veel energie, maar wanneer die eenmaal gaat rollen, dan blijft die doorgaan. Wanneer jij de smaak te pakken krijgt om je doelen te behalen dan wordt het steeds makkelijker om iets grotere doelen te behalen.
Kijk eens aan het einde van de dag terug wat je allemaal gedaan hebt of leg een boekje naast je bed en schrijf het eens op. Je zult versteld staan!

Tip 3: Niet meer uitstellen
Uitstellen is de nummer 1 vijand van productiviteit,de tijd die je gebruikt om naar je doel te werken. Hoe vaak heb je weleens gezegd ‘’ik doe het straks wel?’’. We weten allemaal dat het er dan niet meer van komt.
Door minder uit te stellen versterk je je doorzettingsvermogen en krijg je het imago van iemand die het voor-elkaar-krijgt.

Tip 4: Ik kan het!
Je hebt mensen die niet in moeilijkheden denken maar juist in mogelijkheden. Het is niet gek dat de laatste veel verder komen en een gelukkiger leven hebben. Doe aan een stukje zelfreflectie, luister eens naar jezelf en merk op hoe vaak je zegt ‘’dat kan ik niet’’ of ‘’dat gaat niet’’.
Zeg niet dat je het niet kan, maar hoe je het wel kunt doen. Een interessant concept wat ik geleerd heb van het boek ‘’denken zoals Leonardo Da Vinci’’ is om in mogelijkheden te denken door meer vragen te stellen. Zelfs wanneer iets bijna onmogelijk lijkt, zijn er altijd mogelijkheden door te kijken vanuit een andere invalshoek. Wanneer je in mogelijkheden gaat denken in plaats van moeilijkheden zal dat beloond worden met meer doorzettingsvermogen!

Tip 5: Maak keuzes
Je bent het resultaat van de keuzes die je dagelijks maakt. Welke keuzes zijn dat? En hebben deze keuzes of beslissingen een positieve rol bij het ontwikkelen van een gelukkiger en productiever leven? Veel van de keuzes die we maken gaan onbewust en emotioneel. Door te werken met doelen ben je zelf de kapitein van je schip!

Tip 6: Wilskracht is een spier
Het hebben van wilskracht maakt zeker het verschil. Maar wist je dat wilskracht een spier is? Dat betekent dat zelfs wanneer je nu veel moeite hebt met door zetten, dat het gemakkelijk gaat worden! Naarmate je meer doelen bereikt train je je wilskracht spier en kun je steeds grotere doelen halen!

Tip 7: Denk goed na over wat je wilt
Kijk dagelijks naar je doelen, stel ze bij wanneer je doelen hebt gehaald of stel ze bij wanneer je een beter stappenplan hebt bedacht voor je minder kleine doelen. Natuurlijk is het geweldig om na een maand te lezen wat je allemaal voor elkaar hebt gekregen, dus schrijf ze op, hoe klein ze nu ook lijken.

Elke stap in de goede richting, hoe klein ook,                                                              brengt je dichter bij je doel.

Nu ben jij aan de beurt! Reageer.
Wil jij reageren en mij en de andere lezers laten weten of:
– Jij denkt dat je intelligentie vast staat of dat je door oefening beter kan worden?
– Wat jij voor elkaar hebt gekregen door echt door te zetten?
En tenslotte ben ik benieuwd of jij nog meer tips hebt om je doorzettingsvermogen te verbeteren.

Zet een stap in de goede richting en reageer. Als dank, beloning ontvang je van mij een format om je doelen in te zetten en bij te houden.

Tags : , , ,

Gecategoriseerd in:, , ,

Dit bericht is geschreven door Karin



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *