Doorgaan waar anderen opgeven!

mei 6, 2013 10:02 am | Gepubliceerd door | 3 Commentaren

doorzette

Een site voor en door leerlingen, dat is wat ik echt graag wil. Met onderwerpen waarover jullie graag willen lezen. Een aantal leerlingen lieten weten dat ik juist dít verhaal aan iedereen moest vertellen. Inspirerend en zeker motiverend. Dus als jij het nog niet kent, hier het verhaal van Claudia.

Als pianodocente ben ik voortdurend op zoek naar de grenzen van mijn leerlingen. Een goede balans tussen makkelijke – en moeilijke stukken , werken die een echte uitdaging zijn. Dit noem ik ook wel matchen en stretchen. Een stuk wat echt bij je past, wat je binnen korte tijd beheerst. Dit eenvoudige stuk biedt een goede warming up om te gaan stretchen. Je grenzen te verleggen, de uitdaging aan te gaan. Hierdoor groei je als persoon en als pianist.

Deze balans wordt altijd goed opgepakt door mijn leerlingen tot op een zekere dag een leerlinge het erg lastig vond en dit duidelijk liet blijken. Zij had het er echt moeilijk mee, dat ze dit stuk niet zomaar kon spelen.

Ik gaf aan dat het toch niet leuk was als het altijd makkelijk was. Hierop vertelde Claudia dat zij in de plusklas zat en daar ook altijd tienen haalde. Spontaan zei ik dat dat niet kon, dan zat ze niet in een goede plusklas. Want juist in zo’n klas, moeten ze geen tienen krijgen. Tienen zijn een signaal dat ze uitstekend werk leveren, echter in een dergelijke groep horen kinderen juist de nodige uitdaging aangeboden te krijgen.

Voor zulke, goed presterende kinderen is het juist zo belangrijk dat ze leren leren omdat juist zij er zo aan gewend zijn, dat bijna alles ze makkelijk af gaat.

Maar nu snapte ik wel haar heftige reactie op dit lastige pianostuk.

Dit was ze helemaal niet gewend!

Samen zijn we aan de slag gegaan, maar wat viel het tegen. Op zich kon ze het stuk prima spelen, maar daar moest ze wel wat voor doen. De tranen sprongen bijna in haar ogen en emotioneel ging ze naar huis.

Natuurlijk vond ik dit erg vervelend voor haar, want soms valt het echt niet mee om lastige passages te overwinnen en succes te behalen.

Uiteindelijk heb ik haar moeder opgebeld om te informeren hoe het nu met Claudia ging. Haar moeder vertelde mij dat ze in eerste instantie echt helemaal van streek was, maar dat ze dat altijd deed bij een lastig stuk, maar dat het altijd zo weer over was.

Haar moeder vond de situatie net zo vervelend als ik, maar dan voor mij.

Tsonge wat een emoties!

kaartjeDe les daarop kwam Claudia aan met een zelfgemaakte kaart. Op de voorkant stond een 3D vleugel. Mijn hart smolt bijna. Wat enorm lief!

En wat een geweldige les voor Claudia, haar ouders en mij.

 

‘’Succes betekent vaak doorgaan waar anderen opgeven’’

Natuurlijk geldt deze spreuk niet alleen voor het pianospelen, maar zeker ook voor het dagelijkse leven, voor de dromen die je hebt, voor je werk, op school.

Wil jij delen waarin jij een succes behaalt hebt? Reageer door bovenaan te klikken op reageer.

Door hard te blokken voor een lastige repetitie of keihard te trainen voor een sportwedstrijd, kan je succes hebben. Maar zeker ook door iedere maand een klein bedrag opzij te leggen, kan je jouw lang gekoesterde wens in vervulling zien gaan. Ook dat is succes behalen door vol te houden en niet op te geven.

Natuurlijk kan je succes hebben door regelmatig te oefenen op de piano, zodat je uiteindelijk een mooi stuk op het leerlingenconcert of een concours kan spelen. En wat heeft jou dan geholpen om vol te houden en toch door te gaan? Wat was je grootste struikelblok?

Wil jij met ons jouw ervaring delen? Of de ervaring van jouw goede vriend of vriendin, vader of moeder. Reageer dan door bovenaan te klikken op reageer.

Heb jij onderwerpen waar jij graag over wilt lezen, laat dit dan ook weten door te reageren. Dit kan je doen door bovenaan te klikken op reageer.

 

 

Tags : , , , , , ,

Gecategoriseerd in:,

Dit bericht is geschreven door Karin



3 reacties


  • Karin,

    Mooi en herkenbaar verhaal. Ik hoor het meer van kinderen die heel hoog scoorden op de CITO en op de lagere school niets hoefden te doen. Op de middelbare school scoren ze ineens minder omdat ze dan pas wat moeten gaan doen en dat zijn ze, zoals jij ook al aangeeft, niet gewend. Ik deel de ervaring van Claudia en deze leerlingen niet: Ik heb zelf altijd hard moeten knokken en moet nog steeds veel energie in mijn werk stoppen om iets voor elkaar te krijgen. Ik denk dat wat ik nu bereikt heb niet komt omdat ik zo intelligent ben, maar wel omdat ik die gelukkige eigenschap bezit die doorzettingsvermogen heet: Ik ga door waar anderen opgeven en dat brengt je verder. Nou, ik ga maar weer aan de Mondschein Sonate studeren, want dat is nog niet af…


    • Hoi Enrico,

      Net wat jij zegt; je bezit de gelukkige eigenschap die doorzettingsvermogen heet. En ik mag dat in de praktijk ervaren, omdat je iedere keer weer iets verder bent gekomen met het eerste deel van de Mondschein Sonate.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *