In iedereen schuilt een genie (2)

april 22, 2012 6:20 pm | Gepubliceerd door | 2 Commentaren

muziekknap, muzikaal enthousiasme, leren met muziekDoor de vorige test heb je gezien hoe jij knap bent. Er zijn vele intelligenties en  dus vele maten van intelligenties. We zijn knap op vele manieren. Meervoudige Intelligenties ontkracht de mythe dat intelligentie een vast gegeven is, omdat zij niet uitgaat van één intelligentie waarmee je wordt geboren. Door bepaalde leerstof op een andere manier te benaderen kan a.h.w. het kwartje vallen en kom je in een stroomversnelling tot een doorbraak.

Dus is het ongelofelijk belangrijk dat alle intelligenties worden ontwikkeld en niet hoofdzakelijk de verbale- en wiskundige intelligentie. Als samenleving waarderen we de capaciteiten, producten en eindresultaten van iedere intelligentie; we kopen ontelbare CD’s, of downloaden muziek, luisteren urenlang naar de radio en bezoeken regelmatig allerlei soorten concerten. Waar zouden we zijn zonder muziek of kunst?

Taal, rekenen, muziek, communiceren, kortom alles wat we willen/moeten leren wordt het beste aangeleerd in een betekenisvolle content. Het leren zal waarschijnlijk minder goed gaan als het je niet helpt een doel te bereiken waar je naar streeft. Leren gaat sneller als het functioneler is, wanneer je het combineert met een vaardigheid die jou aanspreekt. Leren gaat ook meestal moeilijker als het wordt gescheiden van de praktijk.

Leren wordt versneld als het wordt geïntegreerd.  Hoe muziek te integreren en te gebruiken voor andere intelligenties?

klappen, body percussion, leren lerenDit is heel te combineren met body percussion; een combinatie van ritme en beweging, waarbij het lichaam wordt gebruikt als slagwerkinstrument. Denk aan stampen en klappen als meest eenvoudige manier, maar ook aan het “slaan” op borstkas, dijen, knieën, in de handen klappen, in de vingers knippen of met je de voeten stampen.

In combinatie met het verwoorden van de te leren tekst een geweldig leermiddel.Probeer dit eens bv. te combineren met de hoofdsteden van de provincies; Dren- te en As-sen, U-trecht en U-trecht, Lim- burg en Maas-tricht. Voor de andere provincies moet je het ritme even uitbreiden natuurlijk. Of wat dacht je van; dijbeen en spaakbeen,be(k)-ken en heiligbeen, hand-wortel been-tjes??

Op welke manieren wordt muziek allemaal geïntegreerd?brainstorm, nadenken, leren leren

Even brainstormen en ik kom tot een volgende opsomming; de helende werking van muziek, muziek met architectuur en schilderkunst –gulden roede, hoogte punt op 1/3, muziek herkennen, geluiden herkennen, klanken herkennen, muziek als ondersteuning als ‘ezelsbruggetje’. gebruik van ritme- cadans als reclameslogan. Samen muziek maken-verbroedert, liedjes in een andere taal, muziek en sport, muziek en theater of musical.

Mogelijkheden te over dus om jouw muzikale intelligentie te integreren en te gebruiken om andere andere intelligenties te ondersteunen en te stimuleren.

Hoe maak jij gebruik van jouw muzikale intelligentie of hoe ervaar jij het nu je er op een andere manier gebruik van maakt?  Wil jij jouw reactie hieronder achter laten zodat ik daar volgende keer weer op in kan gaan?

Tags : , , , ,

Gecategoriseerd in:, ,

Dit bericht is geschreven door Karin



2 reacties


  • Erg leuke blog. Leuk om een ritme te zien en te horen.


    • Echt geweldig dat je het leuk vindt. Nu ben ik erg benieuwd wat je ervan vindt om met een ritme bepaalde leerstof te leren.
      Dus in een ritme te bewegen en dan bepaalde woorden te zeggen, zodat het ritme jou helpt om sneller te leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *